La vie est courte, mais on s’ennuie quand même (Jules Renard)


duminică, 13 decembrie 2015

PRIN SATUL NAPOCA (2)

Piețe agro-alimentare

Câteodată, la cererea expresă a lui I., fac cumpărături din piață. Îmi zice: să cumperi de la țărani, nu de la aprozariști! Cum eu nu îi disting, îmi vine să o întreb: cum să fac? Să merg la om la tarabă și să îl întreb: ești țăran sau nu? Pentru că biroul meu e aproape de piața centrală cumpăr uneori de acolo, legume și brânzeturi în special. Oricum cumpăr amestecat, de la unii sau de alții, țărani și aprozariști deopotrivă.
Piața satisface obsesia bio a locuitorului urban. Legumele din supermarket sunt rele (din Turcia si Spania cu multe chimicale și conservate ca sa reziste o mie de ani). Cele din piață, pălite, stricate pe alocuri, trebuie că sunt bune. Și avem impresia că sunt crescute în pământul strămoșesc, liber de îngrășăminte chimice. Îmi amintesc ce îmi zicea un prieten despre cartofii dintr-un sat de lângă Turda. Agricultorul - țăran îi explica de ce nu sunt atacați de gândacul de Colorado, pentru că «tăt, tăt era alb pământu’ de deteteu».
E ciudat în piață cum reacționează vânzătorii în funcție de cum ești îmbrăcat. Când am pe mine o haină nicicum, incertă și banală, pot să cumpăr orice fără să mă fure nimeni. Când sunt cu palton negru și haine mai de domn toți îmi pun pe cântar dublu de cât le cer. Că își zic probabil în sinea lor că ăsta nu se uită la bani. Și strigă după mine, domnu’ dar asta nu vreți? Țăranul post-colectivist nu știe să facă comerț, doar să înșele. Am cumpărat niște gogoșari și jumătate erau stricați. Eram atent să nu îmi pună în plasă stricați și baba se tot ascundea și strecura cu viclenie câte unul. Îmi aduc aminte ce povestea Dinescu despre mama lui Marin Preda care ajunsese la concluzia că înainte de război era rușine în sat să furi, iar pe vremea colectivului era rușine să nu furi.

O piață mai interesantă e în cartier. Acolo predomină fructele și legumele de aprozar, dar sunt și câteva babe cu murături și niscaiva legume. Totul e mai simplu și mai calm, nu e agitația și haosul din piața centrală. Și nici nu m-a înșelat nimeni, indiferent cum am fost îmbrăcat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.