Stațiune turistică de interes local
Acesta este rangul Turzii printre stațiunile din România
și, din câte am înțeles, se aspiră la mai mult. Ce oferă stațiunea turistică
Turda? În primul rând apropierea de Cheile Turzii, un defileu spectaculos și
rezervație naturală și,apoi, salina și lacurile sărate transformate în
ștranduri și baze de tratament. Vara, Turda pare stațiune. Nu numai pentru că
moda de vară la Turda e pantaloni scurți, șlapi și maieu (opțional). Salina atrage o maree de
turiști; sunt, efectiv, câteva mii în fiecare zi. Cică e pe locul doi în țară
ca număr de bilete vândute, după Muzeul Antipa. Cele două ștranduri cu apă
sărată sunt neîncăpătoare. Seara se animă puținele terase din centrul istoric.
Am văzut că au apărut și tot felul de locuri de cazare în case particulare din
cartierul Băilor.
Există, deci, atracțiile și există turiștii. Ce îi lipsește
municipiului pentru a deveni stațiune? Niște spațiu verde în plus crede
administrația. Adică, pe hârtie, nu se potrivesc cifrele, metri pătrați de
spațiu verde sunt mai puțini decât e necesar. Nu contează că nu există
suficiente spații de cazare sau restaurante unde se poate lua masa. Azi
plimbându-mă pe stradă prin stațiunea de interes local am trecut pe lângă
vechea clădirii a poștei din centru, goală și abandonată, pentru că singurul
oficiu poștal s-a mutat într-o scară de bloc de pe strada Libertății. Nu are
rost să ne întrebăm dacă poșta poate funcționa într-un apartament de bloc,
pentru că, dacă ajungem mai jos, în Piața Romană, putem constata că și o
autogară (autogara Sens Vest) funcționează într-un apartament de bloc. Nu mai
există cinematograf de mulți ani în Turda. Din cele trei existente, unul a fost
demolat, în celălalt funcționează un club iar despre al treilea nu mai știu
nimic. De asemenea s-a închis și jumătatea de librărie.
Turda îmi pare un oraș
care își revine după o catastrofă. O cădere economică în anii ’90, când s-au închis toate fabricile (Sticla, Cimentul, Chimicele, Ceramica
și alte câteva pe care nu mi le mai aduc aminte) și una demografică, orașul
pierzând în ultimii 20 de ani circa o treime din locuitori. Se adaugă șomajul
ridicat, îmbătrânirea populației (cca. 20000 de pensionari). E greu de
întrevăzut o soluție pentru oraș. Poate că ignorarea ruinei post-industriale
care este Turda de azi și concentrarea spre frumusețile
natural ale zonei (pentru
relansarea orașului prin turism) este singura idee bună a neuronului
portocaliu. Poate că alături de natură ar trebui așezată și istoria și tradițiile,
în loc să numărăm metri pătrați de spațiu verde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.