Plagiat și autoplagiat
De
la plagiatul lui Ponta la cel al lui Bode s-a desfășurat o scurtă istorie
contemporană a României sub semnul plagiatului. Discutăm de plagiat ca despre
un flagel, ca despre o constantă încălcare a unor drepturi de autor prost
definite și reglementate în legislația românească actuală. Toată discuția
trebuie să plece de la dreptul de proprietate, în acest caz de proprietate
intelectuală. Am vizitat anul acesta continentul american și pentru că am fost
în Michigan am avut un contact direct și
nemijlocit cu definiția proprietății garantată de al doilea amendament. Oricum,
dincolo de proprietate am înțeles de ce societatea nord-americană e complet
diferită de cea din România. Pentru că e ierarhizată valoric și principalul instrument
inventat de om pentru a măsura această valoare este banul. Bunurile mobile și
imobile, munca, proprietatea intelectuală, arta, practic totul este
cuantificabil, și fiecărui bun sau
serviciu îi este atribuită o valoare pecuniară. Acolo când furi, furi de
la cineva, de la o persoană sau de la o entitate colectivă, numită stat. Când
furi există consecințe, indiferent daca furi un sac de grâu sau un text. Pentru
că, așa cum zice Kenny Rogers, nu poți scăpa de Long arm of the law.
Mă
plimbam prin Times Square și prin cartierul financiar din New York și mă
întrebam, ca un ardelean simplu, urmaș al ardelenilor cinematrografici din
Poplaca, cum au fost americanii în stare să construiască zgârâie-norii aceia imenși
și noi, românii, ne chinuim de trei ani să turnăm câteva fundații izolate
pentru niște piloni care trebuie să susțină o învelitoare simplă peste o ruină.
E foarte simplu: acolo se face un contract, cu multe clauze de penalizare, în
care un constructor să angajează să facă un zgârâie-nor în doi ani, cu un buget
anume. Nu cred că au un sistem SEAP de unde să afli când se pune caietul de sarcini
și să licitezi primul, dar cred că dacă nu poți respecta termenul și bugetul,
se găsește un alt constructor dispus să facă zgârârie-norul. Poate că n-am
înțeles mult din civilizația nord-americană, dar cred că ei au găsit instrumente
de măsură și control care nouă de lipsesc.
Revenind
la proprietate am înțeles că valoarea acesteia e perfect cuntificabilă, în
bani indiferent dacă e imobilă, mobilă sau intelectuală și este greu de furat fără consecințe. La noi proprietatea intelectuală e complet
devalorizată. Oamenii de știință publică cărți pe care le plătesc din banii
personali sau publici. Aproape nimeni nu trăiește din drepturi de autor. Multe
edituri, mai ales cele științifice, funționează ca niște tipografii și îți cer
bani pentru editare și tipărire, fără să își pună problema că editează cărți
scrise de cineva care are drept de autor.
Azi
am dicutat într-o ședință cu niște colegi căzuți din topul Shanghai despre
plagiat și autoplagiat. Și discuția a fost despre procentul pe care diferitele
facultăți îl stabilesc pentru raportul de similitudine Turnitin (soft de detectare a plagiatului) care dă
erori când e vorba de așa-zisul autoplagiat. Adică doctoranzii publică niște
articole preliminare de cercetare aplicată (în științele experimentale)
din care apoi îți construiesc teza. Și
de aici discuțiile despre cât la sută poate fi similar, despre lucrările
realizate în colaborare preluate apoi în mai multe teze etc. Totul se discuta
de parcă singura instanță era Turnitin iar coordonatorul de licență, de
dizertație sau de teză de doctorat nu contează, e unul care semnează ca
primarul. Păi ce rol mai are profesorul în sistemul Turnitin? Nu trebuie el să
urmărească toți pașii cercetării? Și nu trebuie să știe ce e copiat și ce e original în teza unui student, masterant, doctorant? Nu se presupune că
stăpânește domeniul în care conduce/coordonează varii teze? Sau e mai competent
un soft care verifică similitudinile textelor publicate pe internet?
Problema
plagiatului în România este generată de două principii elementare încălcate de
o legislație contra naturii moștenită din socialismul colectivist de dinainte
de '89: dreptul de proprietate (în acest caz intelectuală) și caracterul public
al actului intelectual. Atâta timp cât
proprietatea intelectuală își păstrează doar un caracter simbolic și valoarea
ei nu este măsurabilă pecuniar este ușor de însușit / furat de alții. În România
producția intelectuală este discretă, lăsată la decizia unui coordonator de doctorat
și a unei comisii de trei membri după care este ascunsă în biblioteci și în cazuri speciale, secretizată. De aceea trebuie să vină Emilia Șercan să sape după plagiate. În Germania
primești titlul de doctor abia după ce îți publici lucrarea de doctorat. În USA
toate tezele se pun în format pdf în online și pot fi consultate de oricine. Și
plagiate pe propriul risc, pentru că sunt drepturi de proprietate intelectuală
publice. Noi ne chinuim, în siajul unei legislații post socialiste, să limităm transparența
(și implicit dreptul de propietate intelectuală) și furtul dintr-un avut pe
care îl percepem drept public, nu privat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.